Friday, February 8, 2013

Online UPU Application 2013.

Assalammualaikum

Since penggunaan internet dah semakin meluas , sekarang nak buat apa pun secara online . Same goes bila si lepasan spm ni nak apply UPU , perlulah di atas talian . Online ya , Online .

Masa awal-awal berita pembelian no pin tersebar , dengan relax-nya buat tak tahu . Konon . Masa panjang lagi , sampai bulan 4 katanya . Sampai ke telinga mama , memang apa pun tak boleh . Awal subuh jugak mama kejut bangun nak tanya anak perempuan nya ini yang masih kemamaian . Ouh , mama tak kira waktu sentiasa mengutamakan pendidikan anak-anak .

Dalam kemamaian pun masih lagi boleh terfikir , "dari mana mama tahu ? makcik kowt ." Ha , nampak tak monolog dalaman berlebihan dia ? Mamai pun bolehlah . Tapi sangkaan meleset sama sekali , mama pun tahu stalk kawan kite dengan internet , huhu .

Then , sambung tido . Tapi tak lama lepas tu adik bagi phone mama . Ok , kali ini ayah pulak call dari KL . Mama ayah i mmg so sweet uoll !

Esoknya mama nak kuar , ikut sekali pergi bank . Kawan-kawan , sila dapatkan no unik id anda dengan membelinya dari mana-mana Bank Simpanan Nasional yang berdekatan.

contoh dari manual pengguna (click untuk tumbesaran)

Tapi kite tak , nun jauh sampai ke bukit beruang sana ! Ada lah dalam 3-4 budak sebaya datang dengan tujuan yang sama . But in the end , beli awal bulan January , apply awal bulan Februari . Bukan apa , dok pikiaq course and university apa nak apply . Masing-masing dalam dilema

Nak taknak , bila one of my friend kata , "kau jangan , nanti kalau course yang kau nak dah takde macam mana ?" So last week , kite terpaksa gigihkan jua zahir dan batin untuk buka laman web rasmi Online UPU Application  ini .

(click untuk tumbesaran) *tak nampak juga sila guna kanta pembesar sdn. bhd*

 Macam mana nak apply UPU ?

Sila buka link yang telah diberikan di atas gambar tadi dan anda akan jumpa laman web seperti gambar di atas . 

Secondly , click pada kotak berwarna biru untuk terus memohon atau perkataan yang telah dikotakkan merah (bawah) untuk membuat semakan syarat am & khas kemasukan ke IPTA . Jika anda pilih untuk terus memohon , akan keluar seperti gambar di bawah . Nyatakan jenis permohonan dan program pengajian anda . Peringatan merah yang diberikan setelah anda pilih itu bermaksud supaya anda tidak mencampur-adukkan permohonan anda dengan pemohon sebelum ini .



Anda akan terus ke laman atas setelah "masuk" . Pastikan anda membaca Panduan Permohonan dan Manual Pengguna untuk memudahkan anda . Setelah itu , teruskan dengan membuat permohonan (kotak kuning) . Ketika ini lah anda perlukan no unik id dan sila pastikan anda menggunakan kata laluan yang mudah diingati . Lengkapkan daftar permohonan anda dan "seterusnya" . Untuk menyemak markah kokurikulum anda , click sini .



Inilah tempatnya yang agak menguji fizikal dan mental kite . Lebih 3 jam ya masa yang dihabiskan untuk memilih course dan universiti . Finally alhamdulillah , i've decided what to choose . Permohonan telahpun selamat diterima oleh sistem dan sedang diproses . Namun , peluang masih lagi diberikan sebanyak 3 kali untuk membuat semakan dan mengemaskini .


Nampak tak ? nampak tak ? Siap bercop uoll , hihi

Ouh , ya . Tak lupa juga untuk lebih membantu kita . Jemputlah diri anda sendiri bersama parents tercinta ke Karnival Pengajian Tinggi 2013 ! Berikut adalah butir-butir mengikut negeri masing-masing:


Till then , see you later !

Terima kasih sudi baca.

6 comments:

Anonymous said...

singgah sni :)

reiko pun nk smbng degree tp nnti je lah..heheh

Unknown said...

saya pun baru baru apply Upu lepasan SPM , haha

Hanim Irsyad said...

good luck naty. mihmih

Sya said...

Banyaknya steps. Good luck for results bulan March ni. Cuak tak? Gila tak cuak ye dak.. :p

Unknown said...

Hihi , terima kasih semua :D
Cuak sgt sampai rase nak sorok aje bwh katil , kihkih :P

Keknid said...

Nice entry Fara :) Membantu . Thanks ;)